Nieuw bestuur ijsvereniging Hamar

IJsvereniging Hamar is sinds de oprichting in 1957 een begrip als een van de mooiste natuurijsbanen in het Noorden. Wegens vertrek van het bestuur dreigde echter het einde van de ijsvereniging. Zover heeft het gelukkig niet hoeven komen en sinds kort kent de verenging een nieuw en enthousiast bestuur.

Ondanks dat het geen vanzelfsprekendheid is dat er ieder jaar geschaatst kan worden, heeft Hamar een belangrijke sportieve en maatschappelijke functie in de Parkwijk aldus vertrekkend voorzitter Jos Bruining. We zijn dan ook blij dat het nieuwe bestuur dit stokje over wil nemen. De winters zijn misschien niet meer zo streng, maar er komt vast en zeker weer vorst en dan kan er volop worden geschaatst op de ijsbaan. Dan willen we natuurlijk ook wedstrijden en andere evenementen organiseren vertelt Sharon Mulder van het nieuwe bestuur. We willen ons echter niet alleen richten op steeds zeldzamer ijs in de winter, maar ook op activiteiten die zonder ijs georganiseerd kunnen worden. We hebben hier inmiddels al met verschillende instanties contact over.

Bestuursleden Hans Koster en Gerko Drenth zijn vol lof over hoe het vorige bestuur de situatie heeft achtergelaten. Ondanks moeilijke jaren waarin er niet geschaatst kon worden, Corona en stijgende kosten is het huishoudboekje van Hamar uitstekend op orde en ook is alle apparatuur en het gebouw goed onderhouden. Desalniettemin zal er – mede vanwege stijgende energieprijzen – wel gekeken worden naar uitbreiding van inkomsten. Hierbij vinden we het overigens heel belangrijk dat de vereniging breed toegankelijk is en ook blijft en willen we absoluut voorkomen dat de contributie of toegangsprijzen gaan stijgen. Daarnaast willen we het aantrekkelijk maken voor leden om lid te zijn van Hamar door activiteiten te organiseren als er geen ijs ligt. Zo kunnen leden van Hamar op bepaalde dagen gratis gebruik maken van ijsbaan Kardinge in Groningen.

Het nieuwe bestuur heeft volop ideeën hoe de ijsvereniging kan bijdragen aan sportieve ontwikkeling van de Parkwijk, ook als er geen natuurijs ligt.  Als lid van het nieuwe bestuur is Jaap Mulder dan ook blij verrast door de vele buurtbewoners en vrijwilligers die Hamar een warm hart toedragen. Ik stond er versteld van hoeveel mensen aangeboden hebben iets te willen doen voor de ijsvereniging. Met zoveel betrokkenheid en enthousiasme is er dan ook volop vertrouwen dat Hamar nog heel lang een begrip zal blijven in het Noorden, ook als er geen ijs ligt!